Cont nou | Intrare in cont
Specificaţii tehnice

Monitorizarea presiunii din anvelopã

Sistemul de monitorizare al presiunii din anvelopã (TPMS) este un sistem electronic care monitorizeazã presiunea anvelopei pe fiecare roatã în parte a automobilului si îl avertizeazã pe sofer atunci când presiunea a scãzut sub limita normalã. Unele sisteme masoarã presiunea, în timp ce altele mãsoarã dimensiunea relativã a anvelopei, dimensiune ce se modificã odatã cu micsorarea presiunii aerului.

Presiunea de umflare

Presiunea anvelopei este specificatã de producãtorul autoturismului care impune o anumitã limitã de presiune astfel încât automobilul sã poatã functiona în sigurantã. Majoritatea anvelopelor au imprimatã presiunea maximã cu care acestea pot fi umflate, însã, pentru vehiculele de pasageri sau camioanele usoare, anvelopele trebuie umflate cu presiunea mentionatã în interiorul masinii, pe usa soferului si în manualul vehiculului.  Nu trebuie folositã presiunea imprimatã pe flanc deoarece aceasta reprezintã presiunea maximã, mult mai mare decât cea recomandatã de producãtorul autovehiculului.soferii experimentati sau cei care conduc mai agresiv umflã pneurile aproape de limita maximã, sacrificând comfortul pentru sigurantã si performante mai mari. 

Presiunea poate fi lãsatã sã scadã sub recomandãrile inscriptionate pe masinã atunci când cauciucul ruleazã pe nisip, pentru a preveni împotmolirea. Astfel, flancurile anvelopei se pot misca mai mult, oferind o fortã de virare mai mare. O presiune scãzutã în timpul unei manevre de evitare face ca flancul anvelopei sã fie mult mai maleabil si astfel va rula sub roatã. Acest lucru mãreste întrega miscare de rotatie a masinii si diminueazã zona de contact. Astfel pneul se poate deforma si întinde încât ar rula pe flancuri, crescând posibilitatea de esec a manevrelor de evitare. Mentinând o presiune scãzutã, flancurile anvelopei devin mai maleabile, vor absorbi mai multe forte neregulate decât rularea în conditii normale de presiune, se vor întinde constant si vor intra în contact cu suprafata drumului, încãlzindu-se pânã la temperaturi periculoase. în timp, se vor degrada si ranforsarile din otel ceea ce va conduce la explozia lor. într-un caz extreme, presiunea scãzutã poate conduce la tãierea flancurilor anvelopei în momentul în care masina trece peste o groapã, cauzând ruperea acestora si deteriorarea rotii.

Presiunea mai ridicatã în pneuri tinde sã le mentinã forma, transmitând cãtre suspensie toate fortele drumului. Acest lucru îi permite soferului sã simtã drumul si îi asigurã reactii mai rapide la viteze mari. Designul pneurilor moderne permite o deformare micã a benzii de rulare la presiuni mari, reducând astfel uzarea centrului anvelopei la presiuni normale asa cum se întâmplã la modelele vechi.

Presiunea foarte mare în pneuri are doar douã dezavantaje: reduce confortul si creste riscul de a face panã atunci când rulãm pe un carosabil cu obiecte ascutite, precum asfaltul proaspãt rãzuit. Presiunea prea mare poate cauza uzarea pãrtii centrale a benzii de rulare, iar presiunea prea micã poate cauza, de asemenea, o uzurã concavã, conducând la diminuarea contactului pãrtii centrale a benzii de rulare.

Majoritatea anvelopelor moderne se uzeazã uniform la presiuni foarte mari, dar se uzeazã prematur la presiuni foarte mici. O presiune mãritã în anvelopã poate avea multe beneficii, incluzând si reducerea rezistentei la rulare. Dacã presiunea este prea scãzutã, suprafata de contact a anvelopei se modificã mult mai mult decât atunci când presiunea este mai mare conducând astfel la: supraîncãlzire, uzarea prematurã a benzii de rulare si, în cazuri severe, explozia anvelopei.

Indicele de încãrcare

Anvelopele au indicele maxim de încãrcare specificat de cãtre producãtor. Dacã încãrcãtura depãseste aceastã limitã, intervin conditiile nesigure ce pot conduce la instabilitatea în viraje si chiar ruperea anvelopei.

Indicele de vitezã

Indicele de vitezã reprezintã viteza maximã pentru care anvelopa a fost conceputã sã reziste. Pentru vehiculele de pasageri aceste viteze sunt cuprinse între  159 km/h si 299 km/h.

Indicele de revizie

Anvelopele, în special anvelopele autobuzelor si a camioanelor, primesc indici de service. Unii indici sunt pentru drum lung, iar altii pentru opriri si porniri dese. Anvelopele create pentru a rula peste 800 km pe zi sau care transportã gabarite depasite primesc indici de service speciali.

Timpul de uzurã

Timpul de uzurã ne aratã durata de viatã pe care producãtorii o estimeazã pentru o anvelopã. Evaluarea se face pe o anvelopã standard, cu indicele de duratã de 100, iar dacã noua anvelopã primeste un indice de duratã de 200, înseamnã cã aceasta are o duratã de viatã de 200% fatã de anvelopa standard. Evaluarea nu este reglementatãsi poate varia, fãcându-se doar pentru a compara produsul A cu întreaga linie a producãtorului. Adâncimea minimã pânã la care anvelopa poate fi folositã este reglementatã de Guvern.

Rotatia

Rotatia este procesul de miscare a rotilor în diferite directii, înainte si înapoi, astfel încât uzura sã fie uniformã, mãrind astfel durata de viatã a anvelopei. Pentru a putea fi montate corect, anvelopele unidirectionale sunt marcate cu o sãgeatã ce indicã directia de rotatie. Odata instalate si folosite, anvelopele pot prezenta uzuri neuniforme. în plus, rotile din fatã tind sã se uzeze mai repede decât rotile din spate.

Alinierea rotii

Alinierea rotilor este procedura de corectare si ajustare a unghiului de fugpsi de cãdere.Aceste setãri influenteazã si manevrabilitatea masinii. Alinierea imperfectã a rotii pe directia de mers poate conduce la o uzurã neuniformã a anvelopei.

Resaparea

Anvelopele care au fost folosite complet se pot refabrica prin înlocuirea benzii de rulare. Aceastã metodã este cunoscutã ca resapare si este un proces de îndepãrtare a benzii de rulare folosite si aplicare a unei noi benzi de rulare. Resaparea este mai economicã pentru anvelopele de camioane, deoarece costul înlocurii benzii de rulare este mai mic decât costul unei anvelope noi. în cazul anvelopelor pentru masinile de pasageri, pretul de resapare este mare decât pretul unei anvelope noi ieftine.

Anvelopele folosite pot fi resapate în douã feluri: prin turnare la cald sau prin vulcanizare la rece. Metoda turnãrii implicã aplicarea de cauciuc brut peste carcasa curãtatã si pregãtitã, dupã care anvelopa este lãsatã în matrice, la întãrire. în timpul procesului de întãrire intervine vulcanizarea, iar cauciucul brut se lipeste de carcasã, luând forma benzii de rulare a matritei. Cealatã medoda implicã aplicarea benzii de rulare prefabricate pe carcasa curãtatã si pregãtitã si lãsatã la întãrire într-o autoclavã, moment în care intervine procesul de vulcanizare. în timpul resapãrii, tehnicieni trebuie sã se asigure cã fiecare carcasã este în cea mai bunã conditie posibilã pentru a minimiza riscul de esec al procesului. Carcasele cu probleme (banda de rulare tãiatã, corodarea sârmelor de pe flancuri) sau anvelopele care au fost rulate pe panã vor fi respinse.

în majoritatea situatiilor, anvelopele resapate poti fi folosite în aceleasi conditii de vitezã ca si anvelopele noi, fãrã a afecta confortul sau siguranta. Procentajul esecurilor anvelopelor resapate ar trebui sã fie acelasi cu cel al anvelopelor noi.

Politica de confidentialitate ANPC Produse pentru curatarea apelor